PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
ul. Mickiewicza 34
27-600 Sandomierz
tel. 15 832 32 04
fax. 15 832 32 04
e-mail: ppp1sandomierz@op.pl
www: ppp.sandomierz.pl
Dyrektor Poradni dr n. hum. Monika Kozera-Wierzchoś - logopeda
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sandomierzu jest placówką publiczną.
Organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Sandomierzu.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Terenem działania poradni jest miasto Sandomierz oraz gminy: Dwikozy, Klimontów, Koprzywnica, Łoniów, Obrazów, Samborzec, Wilczyce, Zawichost.
Poradnia prowadzi swoją działalność w siedzibie poradni oraz poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży na terenie powiatu, a także w środowisku rodzinnym.
Poradnia realizuje swoje zadania w okresie całego roku.
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
Zadania Poradni :
- 1) wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej
- profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych
- pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny
Poradnia realizuje zadania w szczególności przez :
- diagnoza
- konsultacje
- terapia
- psychoedukacja
- doradztwo
- mediacje
- interwencje w środowisku ucznia
- działalność profilaktyczna
- działalność informacyjna
Poradnia wydaje opinie w sprawach :
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposobiającego do pracy,
- przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej : zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowanie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
- przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
- innych określonych w odrębnych przepisach.
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
- pozostawienia ucznia klas I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego.
W poradni są organizowane i działają na zasadach określonych w rozporządzeniu zespoły orzekające o :
- potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci z upośledzaniem umysłowym w stopniu głębokim
- potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Orzeczenia oraz opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty w Kielcach za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
Organami poradni są:
- Dyrektor – funkcje sprawuje Monika Kozera - Wierzchoś
- rada pedagogiczna
Kompetencje dyrektora
- kieruje działalnością poradni i reprezentuje ją na zewnątrz
- sprawuje nadzór pedagogiczny
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych
- powołuje Zespół Orzekający i ustala jego przewodniczącego
- zapewnia pomoc pracownikom pedagogicznym w realizacji ich zadań i współpracuje przy zdobywaniu kolejnych stopni awansu
- jest odpowiedzialny za realizację planu rozwoju poradni oraz za realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i zarządzeniami organów prowadzącego i nadzorującego
- zatrudnienia i zwalnia pracowników
- przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe
- występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników.
Pracownicy poradni.
Pracownikami pedagogicznymi poradni są:
1) dyrektor
2) pedagodzy
3) psycholodzy
4) logopedzi
5) lekarz
6) pracownicy administracji i obsługi
Majątek, którym dysponuje Poradnia jest własnością Starostwa Powiatu Sandomierskiego.
Poradnia wykonuje badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
Poradnia wychodzi z propozycją a także na życzenie szkół i przedszkoli przeprowadza szkolenia dla rad pedagogicznych, rodziców oraz warsztaty profilaktyczne, psychoedukacyjne, informacyjne dla dzieci i młodzieży
Na terapię logopedyczną, pedagogiczną i psychologiczną kierujemy po badaniach w Poradni oraz na prośbę rodziców.
Za zgodą rodziców przeprowadzamy w przedszkolach i szkołach badania pilotażowe psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne.
Konsultacje, porady, interwencje kryzysowe załatwiamy na bieżąco.
Na wniosek rodziców lub samej młodzieży po konsultacji z lekarzem pomagamy podjąć decyzję dotyczącą dalszej kariery szkolnej i zawodowej.
Poradnia prowadzi dokumentację :
1) skorowidz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni
2) dokumentację badań
3) dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni
4) protokoły posiedzeń zespołów orzekających
5) inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Dokumentacja przechowywana jest 10 lat, po tym okresie, za zgodą Archiwum Państwowego dokumentacja zostaje zniszczona.
Informacje zawarte w dokumentacji badań są udostępniane rodzicom. Za zgodą rodziców dziecka Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko. Informacje dotyczące badań mogą być udostępnione tylko na pisemny wniosek sądu i prokuratury.