Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Środa, 12 listopada 2025
Imieniny: Renata, Witold, Konrad
pochmurno
6°C

Wydział Komunikacji i Transportu

GODZINY PRACY WYDZIAŁU: 7.30 - 15.30

GODZINY PRZYJMOWANIA INTERESANTÓW : 8.00 – 14.30

e-mail: komunikacja@powiat.sandomierz.pl

Naczelnik Wydziału Piskor Małgorzata  - tel. wew. 335 - Faks 15/644 57 39

Do zakresu działania Wydziału Komunikacji i Transportu należy wykonywanie zadań Powiatu określonych głównie przepisami ustaw: prawo o ruchu drogowym, o kierujących pojazdami, o transporcie drogowym i o drogach publicznych.

 

W skład Wydziału Komunikacji i Transportu wchodzą:


1) Referat Ewidencji Pojazdów;
2) Referat Ewidencji Kierowców, Transportu i Nadzoru;

 

Do zadań Referatu Ewidencji Pojazdów należy:


1) obsługa interesantów w sprawach rejestracji pojazdów: przyjmowanie wniosków o rejestrację pojazdów, sprawdzanie dokumentów przedłożonych do rejestracji, wprowadzanie danych o pojazdach i właścicielach do systemu CEPiK, wydawanie decyzji administracyjnych zarejestrowanych pojazdach;
2) wydawanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych;
3) prowadzenie spraw związanych z pojazdami – wymiana dowodów rejestracyjnych na wniosek właścicieli pojazdów;
4) dokonywanie wpisów oraz zmian danych w dowodach rejestracyjnych i w
CEPiK;
5) zamawianie spersonalizowanych dowodów rejestracyjnych, wtórników tych
dokumentów, znaków legalizacyjnych w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych i ich wydawanie;
6) prowadzenie magazynu druków komunikacyjnych;
7) prowadzenie pozwoleń czasowych i tablic rejestracyjnych po upływie okresu ważności;
8) wydawanie tablic tymczasowych na wywóz pojazdów z kraju;
9) wpisywanie do dowodów rejestracyjnych zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdów;
10) przyjmowanie zawiadomień o nabyciu/zbyciu pojazdów, odnotowanie w systemie CEPiK a następnie archiwizowanie w aktach pojazdu;
11) dokonywanie wyrejestrowań pojazdów na wniosek właściciela w przypadku złomowania (kasacji), trwałej utraty, kradzieży pojazdu, wywozu za granicę;
12) wyrejestrowanie pojazdów z urzędu po otrzymaniu informacji o zarejestrowaniu pojazdu za granicą;
13) prowadzenie postępowań administracyjnych w celu wyrejestrowania pojazdu z urzędu;
14) wydawanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu z urzędu;
15) kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w celu identyfikacji danych do rejestracji, w przypadku, gdy pojazd uczestniczył w wypadku drogowym albo narusza wymagania ochrony środowiska;
16) wydawanie wtórników tablic rejestracyjnych, oraz tablic dodatkowych na bagażnik;
17) zwracanie elektroniczne dowodów rejestracyjnych, (pozwoleń czasowych) zatrzymanych przez policję lub inne jednostki uprawnione do kontroli drogowej pojazdów po udokumentowaniu usunięcia przyczyny zatrzymania i archiwizowanie dokumentów w aktach pojazdu;
18) wydawanie na wniosek właściciela zaświadczeń o zarejestrowaniu pojazdu;
19) sprawdzanie i potwierdzanie zapłaty akcyzy lub cła dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy;
20) potwierdzanie danych pojazdów sprowadzonych z zagranicy w SIS;
21) dokonywanie na wniosek komornika wpisu o zakazie zbycia pojazdu, jego zajęciu albo anulowanie tych zapisów;
22) kontrola ważności polis OC przy rejestracji pojazdów oraz zgłoszenie do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przypadków ich braku;
23) wykonywanie procedur czasowego wycofania pojazdu z ruchu na podstawie art.78 a ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz prowadzenie depozytu tablic rejestracyjnych pojazdów wycofanych czasowo z ruchu jak również dopuszczanie do ruchu po upływie czasowego wycofania;
24) wydawanie decyzji administracyjnych o nadawaniu nowych cech identyfikacyjnych pojazdów i wykonywaniu zastępczych tabliczek znamionowych;
25) naliczanie opłat rejestracyjnych, ewidencyjnych i skarbowych oraz wydawanie druków na te opłaty;
26) udostępnianie danych o pojazdach lub informacji z lokalnej bazy danych, akt pojazdu uprawnionym podmiotom;
27) prowadzenie rejestru pozwoleń czasowych, znaków legalizacji;
28) kompletowanie teczek akt pojazdu i archiwizowanie dokumentów;
29) sporządzanie dla gmin comiesięcznych wykazów zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdów, które podlegają obowiązkowi podatkowemu od środków transportu;
30) sporządzanie raportów dla Urzędu Skarbowego z zarejestrowanych pojazdów w danym miesiącu;
31) przygotowanie niezbędnej dokumentacji do ogłoszenia i przeprowadzenia przetargu na wybór dostawcy tablic rejestracyjnych;
32) zamawianie tablic rejestracyjnych;
33) sporządzanie protokołów tablic przeznaczonych do złomowania;
34) przechowywanie w depozycie zużytych tablic rejestracyjnych i przekazywanie ich protokolarnie do zniszczenia aktualnemu dostawcy tablic rejestracyjnych;
35) prowadzenie ewidencji i rozliczanie druków ścisłego zachowania w systemie CEPiK;
36) weryfikacja raportów niezgodności z CEPiK dotyczących przekroczenia terminu na zawiadomienie Starosty o zbyciu/nabyciu, rejestracji pojazdów w ustawowym terminie;
37) prowadzenie postępowań i wydawania decyzji administracyjnych nakładających kary finansowe w przypadku nie dokonania w ustawowym terminie zgłoszenia zbycia, nabycia czy rejestracji pojazdu.

 

Do zadań Referatu Ewidencji Kierowców, Transportu i Nadzoru należy:


1) przyjmowanie wniosków i wydawanie praw jazdy krajowych i międzynarodowych, PKK, PKZ, i KKK, zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi, wprowadzanie danych do ewidencji kierowców; wprowadzanie danych do ewidencji kierowców;
2) przyjmowanie wniosków, zamawianie i wydawanie wtórników praw jazdy oraz wymiana zagranicznych praw jazdy;
3) wprowadzanie do ewidencji treści postanowień prokuratora bądź sądu o zatrzymaniu prawa jazdy;
4) przyjmowanie i przechowywanie w depozycie zatrzymanych praw jazdy;
5) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy;
6) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach wydania decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi oraz wydawanie decyzji o ich przywróceniu po ustaniu przyczyny cofnięcia;
7) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach wydania decyzji o skierowaniu kierowcy na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
8) prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o skierowaniu kierowcy na badania lekarskie;
9) naliczanie środka karnego na podstawie orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych;
10) wprowadzanie do ewidencji kierowców danych z treści orzeczeń lekarskich i badań psychologicznych;
11) wydawanie informacji o obowiązku poddania się badaniom lekarskim w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów;
12) wydawanie informacji o obowiązku poddania się badaniom psychologicznym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów;
13) wydawanie informacji o obowiązku odbycia kursu reedukacyjnego;
14) prowadzenie postępowania administracyjnego wobec dłużników alimentacyjnych na wniosek organu gminy (wójt, burmistrz, prezydent) w celu wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy;
15) przekazywanie akt kierowców miedzy urzędami;
16) ewidencjonowanie danych i dokumentów przesłanych z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, dotyczących osób, które nie przystąpiły do egzaminu na prawo jazdy;
17) przyjmowanie wniosków i dokonywanie wpisów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego poprzez wymianę prawa jazdy;
18) udostępnianie danych uprawnionym podmiotom lub osobom z lokalnej bazy danych o kierowcach;
19) prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla stacji kontroli pojazdów;
20) przeprowadzenie kontroli stacji kontroli pojazdów;
21) wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych;
22) prowadzenie rejestru działalności regulowanej dla ośrodków szkolenia kierowców;
23) prowadzenie ewidencji instruktorów oraz wydawanie i przedłużanie legitymacji instruktora;
24) przeprowadzanie kontroli ośrodków szkolenia kierowców;
25) prowadzenie analiz zdawalności w Ośrodkach Szkolenia Kierowców;
26) obsługa Portalu Starosty;
27) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem licencji i zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i zmianami danych do licencji i zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
28) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi (niebędącymi taksówkami) zgodnie z właściwością miejscową Starosty dla siedziby przedsiębiorcy;
29) uzgadnianie zezwoleń na prowadzenie regularnych przewozów osób na liniach komunikacyjnych obejmujących sąsiadujące powiaty;
30) prowadzenie spraw dotyczących przenoszenia uprawnień wynikających z danego zezwolenia;
31) przeprowadzanie analiz sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób;
32) koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących regularny transport osób na danej linii komunikacyjnej;
33) wydawanie zaświadczeń na wykonywanie krajowego drogowego przewozu osób
i rzeczy na potrzeby własne;
34) kontrola przedsiębiorców w zakresie spełniania wymogów warunkujących posiadanie licencji, zezwoleń lub zaświadczeń w transporcie drogowym;
35) prowadzenie postępowania związanego z przygotowaniem wniosku do sądu o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz Powiatu;
36) dokonywanie zajęcia pojazdu po orzeczeniu przepadku;
37) zlecanie wyceny pojazdu rzeczoznawcy skarbowemu;
38) przygotowywanie materiałów dla komisji ds. likwidacji ruchomości- pojazdów;
39) przygotowywanie decyzji Starosty o sposobie likwidacji pojazdu zgodnie z wnioskiem komisji;
40) przekazywanie decyzji administracyjnych o kosztach związanych z usunięciem, przechowywaniem i likwidacją pojazdów do wydziału finansowego o wszczęcie postępowania egzekucyjnego wobec właścicieli pojazdów, które postanowieniem sądu przeszły na mienie Powiatu;
41) wysyłanie wniosków o wyrejestrowanie pojazdów przejętych postanowieniami sądu i przekazanych do stacji demontażu;
42)zatwierdzanie czasowych i stałych zmian w organizacji ruchu drogowego i prowadzenie ich kontroli;
43) prowadzenie ewidencji i rozliczanie druków ścisłego zarachowania.

Pliki do pobrania:

Pełnomocnictwo
Format: pdf, 58.53 kB
Wniosek o wtórnik dowodu rejestracyjnego
Format: pdf, 124.25 kB
Wniosek o wymianę dowodu rejestracyjnego
Format: pdf, 124.81 kB
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu
Format: pdf, 334.56 kB
Wniosek o dopuszczenie pojazdu do ruchu
Format: pdf, 117.33 kB
Wniosek o prawo jazdy
Format: pdf, 216.65 kB
Oświadczenie pod odpowiedzialnością karną
Format: pdf, 34.42 kB
Oświadczenie - prawo jazdy
Format: pdf, 49.38 kB
Pełnomocnictwo - prawo jazdy
Format: pdf, 49.38 kB
Klauzula informacyjna RODO
Format: pdf, 49.38 kB
Oświadczenie
Format: pdf, 50.46 kB
Zgoda rodzica/opiekuna
Format: pdf, 51.94 kB
Wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
Format: pdf, 118.32 kB
Oświadczenie Art.25 Kodeksu Cywilnego
Format: pdf, 349.14 kB
DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.